Categorieën
Devlog

GMTK Game Jam 2020

Vanavond om 21:00 begon de game jam.

Afgelopen week al beetje wat dingen voorbereid, zoals de automatische deployment naar itch.io enzo. En had ook al een soort template gemaakt voor als ik een nieuw spel wil maken.

Dit allemaal zodat ik me zoveel als mogelijk kan concentreren op het maken van m’n spel.

Hieronder beetje een log van hoe de voortgang vanavond ging:

[16:30]
Alvast een leeg project aangemaakt, naar Github gestuurd en even getest of het deployen naar itch.io goed werkt.

Nu ben ik helemaal klaar voor vanavond.

[20:30]
Middenin de film (Super Juffie) hield ik het niet meer en ben ik naar boven gegaan. Er was al wat artwork vrijgegeven met het logo, dus alvast begonnen met een splash-screen te maken hiermee.

[21:00]
Het thema wordt bekend gemaakt en het is: Out of Control

Een heerlijk thema – lekker vrij en abstract.

Direct hiermee aan de slag gegaan en brainstormen en ideeën lopen schetsen.

Na het schetsen eerst even het werken aan de splash-screen afgerond en aan de slag gegaan met wat basis player movement. En daarna gekeken naar aantal tutorials / uitleg over hoe je een melee-wapen maakt. Nog wel lastig, zie het nog even niet goed voor me hoe dat moet werken.

Wat snelle schetsjes voor de wapens

En om 23:30 netjes gestopt. Morgen een drukke dag voor de boeg, dus ga maar ff op tijd naar bed.

Categorieën
Games

Een heel stuk verder

Weer eens een post over Dark Souls. Is lang geleden dat we daarover hebben gehad hier op Rakso. Inmiddels alweer 2-3 jaar geleden – gok ik.

Maar had 2 jaar geleden (!) Dark Souls Remastered gekocht voor op de PS4, denk dat ik hem meer dan een half jaar ingesealed heb laten liggen in de kast – was bezig met andere spellen en andere dingen.

Denk dat ik hem een jaar geleden uit het plastic heb gehaald en hem ben begonnen – maar ik hikte constant maar tegen die eerste boss aan, de Taurus Demon. Ik had hem ooit – 2 jaar geleden – bij toeval verslagen en ik wist ook wel hoe ik hem moest verslaan – maar ja … kon dat eerste stuk totdat je bij hem was ook wel achteruit dromen.

Tot ik afgelopen week met een collega (Edgar) aan de praat raakte, die was helemaal DarkSouls-fan, had alle 3 de spellen van voor tot achter uitgespeeld, alle achievements behaald en zat vol enthousiasme te vertellen. Dus ik vertelde hem over m’n gepruts met die Taurus Demon en hij stelde voor om samen (coop) het te gaan spelen.

Vanmiddag had ik vrijgenomen – ter compensatie van m’n game jam drukte aankomende weekend – en had nog eventjes wat tijd over voordat de kids thuis waren. Dus had me voorgenomen (aangemoedigd door Edgar) om de Taurus Demon te verslaan.

En dat ging wonderwel eigenlijk heel gemakkelijk. Ik versloeg de vijanden onderweg naar de boss, rende het laatste stukje langs de laatste paar vijanden, versloeg de twee boogschutters op de toren, deed wat lightning op m’n zwaard en versloeg de Demon vrij gemakkelijk – 3 keer van boven naar beneden springen en klaar.

En daarna kon ik verder met de boel verkennen.

Unlockte de ladder naar de bonfire, verkende weer de onderkant van de brug – liep langs de skeletten en de giftige ratten, beklom de ladder, kwam weer bij het gepanzerde zwijn en herkende dat alles van m’n vorige avonturen (2+ jaar geleden).

‘s Avonds ging ik verder – dit keer samen met Edgar. Hij joinde vlakbij het zwijn, liet me zien hoe je eenvoudig onder de draak door kon om naar een nieuwe bonfire te gaan – die ik dus al die tijd gemist had en constant via allerlei omwegen naar het zwijn liep.

En uiteindelijk liepen we samen via de gangen achter het zwijn door naar een nieuw gebied.

Het was soms voor hem wel even lastig om niks te spoilen, maar het verliep allemaal prima. We versloegen wat vervelende vijanden – waaronder een grote knight met een schild, de tovenaar versloeg ik gemakkelijk (nadat we door hordes aan hollows hadden gehakt) en via een lange brug kwam ik bij Andre de Smit.

Daar was Edgar eventjes afgehaakt, aangezien we blijkbaar alleen in hetzelfde gebied kunnen spelen wanneer de boss nog niet verslagen is.

Dus hij ging alvast de nieuwe boss verslaan, terwijl ik langs een mini-boss rende, allerlei boom-vijanden tegenkwam en uiteindelijk weer bij een fog-gate eindigde.

Had nu geen zin in een nieuwe boss-fight, dus besloot terug te keren naar het kasteel.

Daar aangekomen vertrokken we naar het dak, waar we in 2 pogingen de gargoyle boss versloegen. Heb zelf er weinig aan bijgedragen, was vooral Edgar en een NPC-ridder.

Daarna een hoge toren beklommen, daar de bel geluid. En toen was het even zoeken naar waar ik nu naartoe moest.

Uiteindelijk gaf Edgar de hint dat ik maar terug moest naar de Firelink Shrine, verwees me daar naar een nieuw gebied via een aantal heel erg verborgen trappetjes.

Denk dat als ik dat zelf had moeten lopen zoeken dat het me wel een stuk langer had gekost.

In het nieuwe gebied (New Londo Ruins) zag ik in de verte wat geesten – welke ik uiteindelijk een paar pogingen heb gedaan om te bevechten. En toen via een andere toren kwam ik uit bij een of ander bos-gebied.

In dat bosgebied niet heel veel verder gekomen, aangezien ik vast kwam te zitten in de rommel – waardoor een vijand me eenvoudig kon killen (terwijl ik z’n vechtpatroon door had!).

En toen maar gestopt voor vanavond. Was leuk. Snel weer verder. Ben blij dat ik de Taurus Demon verslagen heb en nu weer lekker aan het verkennen ben.

Voor de record: level 28 en 6:24 uur gespeeld

Categorieën
Algemeen

Deze week

// m’n Snake-kloon iets aangepast, geluiden (die Tobias en Renske hebben ingesproken) toegevoegd en nog wat dingetjes lopen tweaken

// daarnaast de Bourne trilogie (die inmiddels uit 5 delen bestaat) weer gaan kijken. Heb inmiddels deel 3 afgekeken – dus binnenkort / ooit weer verder met deel 4 en 5.

// en na Bourne ligt de hele Mission Impossible collectie op me te wachten – had zin in ‘een’ Mission Impossible film en dus gelijk de hele Bluray-collectie gekocht ^^

Categorieën
Game development

Aanloop

Over 1 week begint een nieuwe game jam, de GMTK (Game Maker Toolkit) Jam. Deze jam wordt georganiseerd door een populair gamedev Youtube kanaal en is dit jaar (waarschijnlijk mede door Corona) zo populair dat er inmiddels al meer dan 13.000 mensen zich hebben aangemeld.

Na de vorige game jam (en tevens m’n eerste jam ervaring) had ik genoeg zelfvertrouwen om me aan te melden voor deze GMTK Jam. Afgelopen week dan ook bezig geweest met de ‘voorbereidingen’.

Beetje me gaan inlezen weer in game design, inzendingen van voorgaande jaren bekeken, weer meer gaan experimenteren met Godot – nu een Snake kloon gemaakt en ook een boilerplate opgezet zodat ik snel nieuwe games up-and-running heb.

Aankomende week zal ik ook nog verdere voorbereidingen gaan treffen, zeker omdat ik het deze keer alleen wil gaan doen. Dus wil me nog even wat plekken vinden waar gratis assets (afbeeldingen, animaties, muziek en soundeffect) te vinden zijn en ook nog 1 of 2 korte snelle spelletjes maken – net als Snake.

Gewoon beetje als warming up.

Vind het ook wel spannend, zeker omdat het een game jam is met 48 uur doorloop.

Het begint volgende week vrijdagavond om 20u en eindigt de zondag erop om 20u.

Dus heb het weekend gereserveerd, zodat ik me helemaal kan focussen op de game jam. En donderdag en vrijdag ‘s middags vrijgenomen, om toch nog wat samen te doen met m’n gezin.

Maar we gaan het zien. De vorige game jam eindigde ons spel op de 24e plek – van de 75 inzendingen. En heb ik super veel geleerd.

Categorieën
Game development

Jam post-mortem

Allereerst het belangrijkste, welke game hebben we nou gemaakt:

Ratvolution

We zijn inmiddels 2 dagen verder, dus mooi om even terug te kijken op de game jam. Doe het maar ff puntsgewijs, gewoon ff een lijstje:

  • heb super veel geleerd. Voor de jam had ik nog maar weinig met Godot gedaan en nu heb ik dus animaties gemaakt, animaties aangestuurd vanuit code, dialoog-systeem geschreven die ingeladen JSON-bestanden parsed en gebruikt, een hele game geschreven die goed functioneert, tilemap gebruikt en nog heel veel meer. Had dit alles niet geleerd (of tenminste niet zo snel) als ik de jam niet had gejoined
  • ook heb ik veel geleerd over het samenwerken met andere mensen – vind ik toch wel heel erg lastig. Vooral dan het loslaten en niet overal de controle over hebben.
  • maar ook het middelen van een game-idee is iets wat ik moet leren en/of anders moet doen, vond het lastig om m’n eigen ideeën los te laten en te gaan waar de meerderheid voor wilde gaan – ben zelf meer van abstracte games en dit werd er eentje met duidelijke graphics en een verhaallijn enzo
  • wat ik sowieso geleerd heb is dat ik veel (!!!) kieskeurig ga zijn met wie ik wil gaan samenwerken. Heeft me heel veel energie gekost om te kunnen verkroppen dat die collega-developer eigenlijk weinig heeft bijgedragen en wel lange tijd de schijn heeft opgehouden. Kan me er nog over opvreten als ik de chats teruglees met alle grote uitspraken waar dan later weer op teruggekomen werd. Constant.
  • denk ook dat ik heb geleerd om heel snel het prototype van een spel te moeten maken en dan daarna verder te gaan verbeteren. Wist al wel dat dat zo zou moeten werken, maar we hebben bijna de hele eerste week alleen maar onderdelen (graphics, animaties etc) lopen maken en pas op de laatste dag (!) ben ik levels gaan maken. Heb zelfs voordat ik het submitten niet eens de game helemaal gespeeld. Kwam er later dus ook achter dat heel veel dialogen niet eens goed pasten of nog bijzondere tekens bevatten 🙁
  • ben heel blij dat ik heb meegedaan. Was een mooie ervaring, veel geleerd en ga het zeker nog wel eens doen. Maar denk dat ik het dan solo ga doen … en ook minder van m’n vrije tijd erin ga stoppen. Heb er nu wel iets van 40+ uur ingestoken. Ben dan ook heel dankbaar dat Lies me de kans gegeven heeft de afgelopen week.
  • en nog een laatste leuke dingetjes. Tobias is super trots dat zijn papa een game gemaakt heeft, zelfs eentje die op internet staat! Hij heeft het vol trots verteld in de klas en gaat hem morgen delen met z’n vriendjes.

    Dus vind het eigenlijk nu beetje jammer dat ik niet een simpel abstract spel gemaakt heb, maar eentje waarin tekst heel belangrijk is – en ook nog eens in het Engels 😛
Categorieën
Game development

Jam update #9

[09:35]
Laatste dag. Deadline-day.

Vanavond om middernacht moet het spel klaar zijn. Er moeten nog 3 levels gebouwd worden en het is ook nog eens vaderdag, dus ik kan niet de hele dag hieraan werken.

Kan gewoon niet loslaten dat dit ‘maar’ een game jam is, ik wil gewoon iets moois opleveren. Iets waar we allemaal trots op kunnen zijn.

[16:49]
Vanmiddag toch wat dingetjes kunnen doen. Beetje de splash-animatie zitten tweaken en uiteindelijk het eerste echte level gemaakt. Eerst in de woonkamer wat level-ideeēn zitten schetsen op papier en daarna het eerste level echt gaan maken.

Maar ik verslikte me een beetje – mede door m’n eigen enthousiasme – en maakte het eerste level heel erg groot. De speler moest heel veel rondlopen en het was eigenlijk heel lastig om je weg te vinden.

Maar een teamgenoot vond de schaal juist wel fijn werken en ik heb uiteindelijkd is maar met de breedte van de weg zitten spelen om het allemaal maar beetje werkend te houden.

Lastige was alleen dat ik de enige was die echt nog aan het werk was aan de game. De muziek-gast heeft vanochtend z’n muziek toegevoegd en daarna heb ik weinig van hem meer gehoord. De schrijver was klaar met z’n werk en had ‘s avonds andere plannen. En de beide tekenaars (artists) reageerden alleen heel reactief op zaken wanneer ik het nodig had.

Dit was iets anders dan ik het me had voorgesteld. Voelde me beetje op een eilandje zitten. Prima als je solo een spel maakt, maar nu hadden we een groep van 6 mensen – maar ik zit als enige nog keihard te werken.

Nu eerst even avondeten en dan straks nog eventjes paar uur door.

[19:57]
Het eerste level is “af”. Heb alle layout gefixed, vijanden posities staan vast, de items liggen op hun plek.

Nu verder naar het volgende level. Heb ook de credits-pagina al afgemaakt. Leuke daaraan – al zeg ik het zelf – is dat de namen in willekeurige volgorde gesorteerd staan. Leek me wel zo eerlijk. Heb nog even overwogen om m’n collega-developer niet toe te voegen of altijd als laatste te plaatsen. Maar uiteindelijk maar de eer aan mezelf gehouden.

[21:50]
En het tweede level is qua layout “klaar”. Heb ook de (awesome) animatie in het hoofdmenu afgerond. Was weer eventjes leuk spelen met verschillende sprite-animaties combineren enzo. Maar het werkt nu – super gaaf.

Heb nog maar 2 uur voordat alles klaar moet zijn en nog steeds is niemand anders online. Alleen de designer is er, maar die zit lekker te gamen en reageert soms als ik iets vraag.

[23:07]
Nog minder dan een uur. Ben er bijna, maar nog niet helemaal happy met de levels. En moet nog een scherm toevoegen die getoond wordt als je het spel wint.

[23:53]
En heb het spel gesubmit. Heb uiteindelijk weinig / geen aankleding meer in de levels kunnen doen. Beetje jammer, want nu zijn de levels helemaal leeg en verlaten. Er waren zoveel achtergrond sprites gemaakt door de pixel artist, maar had ik geen tijd meer voor om toe te voegen. En niemand kwam helpen.

Beetje jammer.

Nu ook geen zin meer om er dingen aan te gaan doen. Tijd om te gaan slapen. Ben bekaf.

Categorieën
Game development

Jam update #8

Laatste dag voor de deadline.

En nog super veel te doen.

Gisteravond hadden we een overleg met het team om te bepalen wat we nou precies gingen doen en wat iedereen nog moest gaan maken. Uiteindelijk nog best veel om te doen, waaronder 3 levels om te bouwen. Maar ook allerlei condities die nog gecheckt moeten gaan worden, verschillende schermen (zoals game-over of victory) die gemaakt / getoond moeten worden. En veel ligt bij mij – want m’n collega-developer was ineens weer terug, met als enige melding dat hij niet precies snapte wat we nu aan het bouwen waren. Waar waren de dingen die hij had opgezet in het begin? Waarom was dat ineens weg? Heb maar rustig gereageerd dat we gezien de tijd besloten hadden om de omvang van de game iets kleiner te maken, omdat er nu al genoeg te doen is. Heb maar niet gezegd dat zijn bijdrage 4 dagen geleden was en dat hij dus weinig recht van spreken had in mijn ogen.

Paar uur later reageerde hij nog een keer met de oproep dat hij niet snapte wat er nog allemaal gedaan moest worden en of we precies konden aangeven wat er verwijderd was en waarom. Dus heb toen nogmaals heel duidelijk uitgelegd wat er nog allemaal gedaan moest worden … en dat was de laatste keer dat we iets van hem hebben gehoord.

Opgeruimd staat netjes.

Heb hem uiteindelijk nog wel een plekje in de credits gegeven – maar kostte me wel veel moeite.

Maar ok. Vandaag dus veel kleine dingen lopen fixen. Heb de enemy-movement gefixed, hoofdmenu afgemaakt, een game-over scherm toegevoegd, de custom achtergronden per npc toegevoegd in de dialoog-schermen en nog veel meer.

Merk dat vooral het gedrag van m’n collega-developer me heel erg dwars zit. Er moet super veel gebeuren en ik heb dan ook een grote hekel aan mensen die van alles roepen, maar weinig doen. Bij hem had ik al snel dit gevoel, maar duurt toch even voordat het duidelijk is dat het gevoel klopt.

Helaas.

En we hebben nog maar 1 dag en morgen is het vaderdag. Dus wordt nog hard eraan trekken om iets fatsoenlijks af te leveren.

Categorieën
Game development

Jam update #7

Vandaag had ik de dag vrijgenomen van werk, speciaal om aan de game jam te werken. Dus ben weer een heel eind verder gekomen. Heb een level gemaakt, een font toegevoegd, de animatie toegevoegd waarmee de vijand naar de speler toeloopt en nog allemaal andere zaken welke nodig waren.

M’n eerste level
Categorieën
Game development

Jam update #6

Vanochtend begon al goed met de mededeling van m’n collega-developer die meldde dat hij het heel druk had met ‘real world issues’ en dat hij dus de komende 2 dagen niks kon doen.

What else is new?

Maar ok. Heb er steeds meer vrede mee, geeft mij namelijk steeds minder zorgen om te moeten samenwerken met zo’n iemand. En ik kan dus prima gewoon alles doen zoals ik het wil.

Vanavond vooral bezig geweest met dingen uitzoeken en voorbereiden. Heb morgen de dag vrijgenomen van werk (dacht initieel dat de game jam morgen zou aflopen, vandaar), dus kan dan me heel de dag focussen op de game jam.

Categorieën
Game development

Jam update #5

Vandaag gebeurde er niet zoveel. Het was beetje stil. M’n collega-developer liet niets meer horen. Had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Maar ook de muziek-gast en de artists waren stil.

Begon me beetje af te vragen of ik de enige was die nog enthousiast was voor deze game jam.

Zelf ‘s avonds ook niet zoveel motivatie om iets te doen. Was beetje gaar van gisternacht.