Categorieën
Algemeen

Bijgepraat

Moet vol schaamte bekennen dat ik weer tijdje niks van me heb laten horen. Ik doe genoeg, maar vergeet het hier te loggen. Terwijl ik het toch altijd wel leuk vind om terug te lezen wat voor ‘niet bijzondere dingen’ ik gedaan heb. Terwijl de dagen/weken er toch over het algemeen wel hetzelfde uitzien.

Zo werk ik overdag, nog steeds vanuit huis, want de pandemie is nog steeds aan de gang. Vind het thuiswerken heerlijk, dichtbij m’n gezin, weinig (lees: geen) reistijd en meer gefocust kunnen werken. Ook zie ik dus Lies en de kids veel meer, zeker nu het meivakantie is.

Het nadeel van de pandemie begin ik ook wel beetje te voelen. Niet meer een avondje met vrienden, geen bordspellen-avondjes met vrienden en ook niet ff naar de bioscoop kunnen ofzo.

En in de avonden speel ik (bord)spelletjes en kijken we films of series.

En even voor de historie-boeken, de films/series/spelletjes die er gekeken en gespeeld worden. De serie Modern Family is echt onze serie op dit moment. Even lekker half uurtje lachen om herkenbare situaties. Zijn inmiddels al bijna aan het eind van de serie, maar zou het niet gek vinden als we het weer van voor-af-aan gaan kijken.

Qua games speelde ik de afgelopen week vooral veel BPM (Bullets Per Minute) op de PC. Wat een fantastisch spel! Helemaal mijn ding. Random levels, lekker op het ritme van de muziek knallen en moeilijk genoeg dat het een uitdaging is, maar vergevensgezind genoeg dat ik niet afhaak.

Maar ook de bordspellen mogen niet vergeten worden. Er was weer een Math Trade (op BGG) waardoor ik weer helemaal enthousiast raakte, aan meegedeed en verstuurde dus een aantal spellen en krijg er iets van 8 terug.

Ook kwam eind vorige week Zombicide 2nd Edition (van Kickstarter), dus die aantal keren op tafel gehad. Samen met Tobias uren zombies lopen verslaan en een avondje samen met Lies en Tobias. Helemaal geweldig!

En daarnaast speelden we Cubitos, Diamant, Love Letter, Jaipur (de nieuwe go-to game voor Lies en mij).

En soms speel ik een avondje weer verder Bloodborne, zijn inmiddels alweer aan de DLC bezig. Speelt nog steeds geweldig en is samen eigenlijk nog 10 keer leuker dan alleen. Ook omdat het iets minder eng is … en je elkaar kan helpen, waardoor zelfs de boss-fights prima te doen zijn.

Categorieën
Algemeen

SSDD

Same Shit, Different Day
(uit Dreamcatcher – Stephen King)

Gewoon weer een dag/week/maand, net als alle voorgaande dagen/weken/maanden.

Afgelopen maand gebeurde er wel dingen, maar vergat het hier neer te pennen (what else is new).

  • Eind vorige maand vierden we Tobias z’n 10e verjaardag, inclusief een aantal leuke puzzeltjes met geheimtaal om z’n cadeautjes te kunnen vinden.
  • We bouwden een knikkerbaan met Gravitrax.
  • Ik speelde weer wat Bloodborne samen met Edgar
  • Speelde wat bordspelletjes (waaronder weer eens Bardsung en begon met Forgotten Waters) en ook (de lang op gewachtte) X-ODUS.
  • Speel soms nog op de PS4, maar vooral meer op de PC (vooral veel indies, maar ook weer beetje Rainbow Six Siege)
  • Afgelopen week ook weer eens de game-dev-pen opgepakt, me weer ingeschreven voor een nieuwe Godot Wild Jam – voor het eerst iets in 3D gedaan.
Een half-transparante sniper-laser-lijn in een 3D-wereld. Die ook nog eens beetje beweegt en je kan hem dynamisch ‘richten’
Categorieën
Algemeen

Beetje stil

Afgelopen maand was het beetje stil hier. Er gebeurde veel, maar ik vergat om het hier neer te pennen.

Maar al met al was het uiteraard druk in december met alle feestdagen (Sint, Kerst en Oud&Nieuw).

Dus we vierden Sinterklaas (die netjes de zak in m’n werkkamer had neergezet en later nog een sjoelbak voor de deur bracht).

En twee weken daarna kwam Kerst voorbij, waarbij we gourmetten en lunchten met m’n moeder.

En met oud&nieuw hielden we een sjoel-competitie en keken we al het illegale vuurwerk (want, voor de toekomstige lezertjes, dit jaar mocht niemand vuurwerk afsteken ivm Corona).

En nu zijn we inmiddels alweer aangekomen aan het eind van januari … waarbij het jaar begon met heel naar nieuws voor Renske. Zal het hier niet verder over uitweiden, maar neem maar aan dat het super kut is.

Voor de rest gaat het wel aardig. Ben beetje met aantal boeken bezig om iets meer grip om m’n eigen ontwikkelingen te krijgen, doe soms een poging om weer eens een game te bouwen (of verder mee te gaan eigenlijk) en speel (uiteraard) nog regelmatig spelletjes. Wel steeds vaker op de PC en minder op de PS4 – behalve dan Bloodborne, waar ik nu samen met een collega doorheen ren.

Dus al-met-al niet veels nieuwswaardigs … maar ga wederom proberen om iets vaker hier iets te plaatsen.

Categorieën
Algemeen

Voor Oh

40.

Veertig.

Negenendertig plus één.

De helft van tachtig.

Jaja, vandaag vier ik weer m’n verjaardag. Iets anders dan voorgaande jaren, maar gevierd wordt het wel.

Dit jaar zonder visite, behalve dan Maarten en Alien die op de stoep stonden te zingen voor me. Maar wel met slingers en versiering overal.

En wakker gezongen worden door de kids.

En (met liefde) gemaakte tekeningen van de kids. Altijd leuk.

Als cadeautjes kreeg ik Colt Express, een ijsschep, een tweetal boeken (Lee Child en een Game Develop-boek) en een berg (40+) kaartjes (beetje vastspelen, want Mathijs en Rashida hadden 40 kaartjes door de brievenbus gedaan).

Al met al een prima verjaardag. Lekker rustig ook.

En zaterdag nog met wat vrienden een avondje videobellen en misschien nog wel een spelletje doen. We gaan het zien.

Categorieën
Game development

Game dev enthousiast

Heb al lange tijd een game-idee, denk dat het al paar jaar door m’n hoofd spookt. Heb al meerdere keren beetje lopen nadenken hoe ik het wilde gaan maken – maar nooit echt aan begonnen.

Maar sinds de afgelopen maanden ik met een aantal game jams mee heb gedaan, vond ik het nu langzamerhand wel tijd om echt iets te gaan doen.

Heb ik wel vaker gedacht, maar dacht dan elke keer “nog even wachten, eerst nog even dit-en-dat leren of beter worden in zus-en-zo“.

Terwijl het grappige is dat ik juist van het doen in de game jams heel veel geleerd heb. Veel meer dan alleen maar uitzoeken en lezen, maar daadwerkelijk het doen en iets doelgericht moeten oplossen.

Dus ik besloot afgelopen week om echt een eerste stap te zetten. En in dit geval is de eerste stap een style definieren. Het idee wat ik heb is namelijk niet bijzonder origineel (een soort hack/slash ala Dark Souls, maar dan zonder bossfights). Maar ik wil vooral dat de style er vanaf druipt.

Dus ik ging aan de slag. Na heel even getwijfeld te hebben of ik niet alles zelf moest doen, maar op itch.io gaan zoeken naar wat stylen. Daar zitten toch ook meer de artiesten die het net ietsje beter kunnen dan ondergetekende. En ik hoef niet alles-alles zelf te gaan doen, begin ik me steeds meer te realiseren.

Nadat ik uiteindelijk een artist had gevonden wiens art-style heel erg in de juiste richting was, toen in Aseprite zelf een mockup gemaakt:

De dagen erna beetje lopen rommelen met de pixels soort van 3d-ish te maken dmv sprite stacking, maar uiteindelijk vond ik dat toch niet zo heel geweldig. Het heeft een heel gaaf effect, maar het deed beetje af aan de stijl die ik had neergezet in de mockup.

Dus uiteindelijk maar gekozen om ‘normaal’ 2D verder te gaan.

Dus zie hier, de eerste bewegende pixels van (werktitel) DunBrawl

Categorieën
Algemeen Games

Afgelopen maand

We kijken even kort terug op afgelopen maand (want ik heb weer tijdje niks gepost … maar sssst).

Elke week had ik twee avonden ingeroosterd om me verder te verdiepen in game development – zogenaamde studeeravondjes.

Heb aantal dingen gedaan, zoals in Godot dmv een TileMap een level op te bouwen en dergelijke. Daarnaast beetje met Blender gespeeld, me verder verdiept in vectoren en de wiskunde daarachter. En de afgelopen week ben ik vooral meer bezig gaan houden met kijken naar 3D development – ipv de 2D waarbinnen ik nu paar games mee gemaakt heb.

Qua games speelde ik vooral Ghost of Tsushima op de PS4. Had Sekiro aan een collega verkocht, maar door z’n enthousiaste verhalen begon ik het samurai-zijn te missen… maar had weinig behoefte om weer Sekiro te gaan spelen. GoT speelt heel nice, de combat was even wennen, maar nu own ik als een boss. Heerlijke gevechten en constant het gevoel dat ik beter kan.

Het open-wereld-teveel-te-doen-syndroom komt soms wel beetje naar boven, maar GoT begeleid je heel netjes met vosjes / vogels / wind die je kan volgen om dingen te ontdekken. Dus ben toch elke keer weer vrolijk bezig op het eiland.

Daarnaast kwam deze maand ook Spelunky 2 uit – rond diezelfde tijd dat ik met GoT begon. Geinspireerd door dit vervolg ben ik Spelunky maar weer eens gaan spelen en is eigenlijk toch best heel gaaf.

Uiteindelijk ook deel 2 gekocht (zelfs 2 keer, op PS4 en daarna op PC) … en speel het nu dagelijks. Kom steeds iets verder, wordt elke keer net weer ietsje beter. Heel gaaf.

Categorieën
Tutorials

Snelle video

Na m’n eerste tutorial video had ik de smaak te pakken en werd geinspireerd door een comment, dus maakte meteen kort daarna een tweede video met meer uitleg.

Snel en kort gemaakt, maar uiteindelijk kostte het toch nog iets meer bewerktijd dan ik had voorzien. Maar al-met-al wel tevreden met het eindresultaat.

Categorieën
Tutorials

leren

Laatste tijd veel mezelf aan het ontwikkelen door games te maken en daarover te vloggen (zoals dat zo mooi heet).

En had zelfs zo de smaak te pakken dat ik besloot om ook wat kleine tutorials te maken waarin ik kleine nuances of techniekjes uitleg welke ik gebruikt heb of heb ontdekt tijdens het maken van m’n games.

En nu is m’n eerste klaar, over hoe tekst te animeren en te triggeren in Godot:

Categorieën
Devlog

Boem!

En de volgende devlog is klaar.

Het maken ging al een stuk sneller dan de eerste.

Alhoewel. Het opnemen van de voice-over ging een stuk sneller, aangezien ik nu weet hoe ik dat proces wil doen. Ik schrijf de bulletpoints op, ga dan gewoon zitten en begin te vertellen en gebruik de bulletpoints als leidraad. Daarna luister ik m’n gebrabbel terug en schrijf het letterlijk uit, zonder alle uhms en verander sommige woorden nog wel beetje.

Dan heb ik een ‘natuurlijk verteld’ verhaal en kan het daarna in 1 run opnemen. Soms paar keer even pauseren wanneer ik de draad kwijt raakte of even struikelde over m’n woorden, maar over het algemeen was het redelijk snel opgenomen.

En toen begon het zoeken van de juiste video-fragmenten, wat een grotere klus was dan ik had verwacht.

Bij m’n eerste devlog had ik de fout gemaakt dat ik geen tussentijds beeldmateriaal had opgenomen, dus heb tijdens het maken van m’n devlog een aantal keer gefaked – een oude build geopend en die gefilmd … alsof ik ermee bezig was.

Dat werkte wel bij de dingen die ik moest doen binnen Godot, maar voor bijvoorbeeld het tekenen van de art werkte dat niet – want juist dat opbouwende proces kon ik niet laten zien, wat jammer was.

Dus had me bij deze game jam voorgenomen om elke keer alles op te nemen. En dat had ik ook heel keurig gedaan.

Wat dus resulteerde in dat ik meer dan 20 uur aan videomateriaal had. Met daarbij dus allemaal geswitch naar Spotify of Discord, wanneer ik met Rick aan het kletsen was. Of dat ik eventjes iets moest opzoeken of even m’n mail bekeek – stond er allemaal op.

En daar moest ik dus overal doorheenploegen. Gelukkig kon ik nog wel beetje m’n git history gebruiken om te kijken wanneer ik bepaalde features af had gerond en dus beetje zien wanneer ik waar mee bezig was.

Dat scheelde wel aanzienlijk, maar ben toch dagen (op-en-af) bezig geweest met het doorzoeken van de videos naar de juiste fragmenten.

Maar hij is eindelijk klaar!

Wel blij met het eindresultaat. Heb iets meer dingen kunnen laten zien hoe het gedaan is en wil ook wat kleinere videootjes op gaan nemen die bepaalde aspecten nog iets beter uitleggen.

Heb wel beetje de smaak te pakken gekregen met het maken van videos.

En heb ook gelijk maar even geinformeerd bij een aantal mede-game-developers hoe zij hun devlog materiaal opnemen. En die doen dat dus blijkbaar tijdens het ontwikkelen, dat wanneer ze een bepaalde feature afgerond hebben, dat ze dan even dat opnemen, zodat je later gewoon wat fragmenten kan combineren en klaar.

Dus dat gaan we de volgende keer doen ^^

Categorieën
Game development

heeft de smaak te pakken

Eind vorige maand deed ik mee met een game jam, de GMTK Game Jam 2020. En had de smaak te pakken en dus de afgelopen week weer aan een game jam meegedaan. Deze keer de eerste MizJam, georganiseerd door de Youtuber Miziziziz.

Had vorig jaar al eens samen met Rick (m’n neef) gewerkt aan een game, waarbij hij de muziek en soundeffecten deed en ik de game zelf bouwde. En nu voor deze MizJam hadden we besloten om weer samen te gaan werken.

We werkten beetje bij beetje, soms een avondje 1-2 uurtjes, soms iets meer, soms iets minder. De laatste dagen van de jam werd er wel steeds meer tijd in de game gestoken, waarbij het ook gaaf was dat Rick naast de muziek ook levels ging bouwen.

Heb dus vannacht nog tot 3:30 zitten werken om het allemaal beetje af te krijgen.

Maar uiteindelijk wel gave game gebouwd samen:

En ga dus nu aan de slag met m’n devlog voor deze game, heb alles opgenomen terwijl ik werkte – dus eens kijken of we daar iets moois van kunnen bakken.