Ik hups over kleurrijke pixelige blokjes, sprietjes gras, onder hangende lianen door, spring over water poeltjes en zoek m’n weg in deze super wereld vol eigen stijl en visuele pracht.
De wereld is opgebouwd uit een pixelige stijl, doet bijna denken aan de jaren 80 games … maar het heeft een verrassende twist, elke keer als er een effect gebeurd, dan schieten de kleuren over het scherm. Echt super gaaf om te zien, elke keer weer.
En dan heb ik het dus nog alleen nog maar gehad over de visuele weelde van Animal Well, de gameplay is ook echt fantastisch. Het springen voelt zo heerlijk aan, je navigeert zonder enige moeite door de wereld.
Vaak als ik een spel speel, doe ik dat voor een paar dagen/avondjes en ga dan weer een volgende spel spelen. Zo had ik laatst weer even een Hunt:Showdown weekje, speelde ik daarvoor weer weekje Elden Ring en ergens ook deed ik paar dagen Tactical Breach Wizards spelen.
Ik moet dan wel eerlijk zeggen dat ik niet meer zo vaak zit te gamen als “vroeger” – vaak ’s avonds nog bezig met wat tekenen of serietje kijken. Laatst de serie Brothers Sun in een paar dagen uitgekeken, stond op Netflix en had maar 8 afleveringen – ideaal dus om in een week tijd te kijken.
Maar nu met Animal Well begon ik ook iets van 1,5 week geleden … gewoon eventjes proberen. En sindsdien kan ik er niet over ophouden, ik denk er regelmatig aan, ik ben benieuwd wat ik nog meer ga ontdekken, ik voel (bijna) de urge om m’n werk stil te leggen om te spelen … maar kan me inhouden. Maar bijna elke avond gaat de Playstation aan en ga ik weer verder puzzelen / rondhoppen.
Ok, denk dat het tijd wordt voor een aanbeveling en waarschuwing.
Als je het spel nog niet gespeeld hebt, please do … in mijn optiek is het een van de beste spellen die ik in lange tijd gespeeld heb. Kan niks anders zeggen.
Wil graag nog wat meer vertellen, maar dat betekend dat ik wat dingen ga spoilen … en die verrassingen maken juist wat Animal Well zo geweldig maakt.
Dus lees verder op eigen risico!
Laatste spoiler waarschuwing!
Stop met lezen en ga het spel spelen … en kom dan terug!
De developer zegt het zelf ook:
Animal Well is being made with attention paid to every detail. Great care is being taken to ensure it remains interesting and giving back far into the future, without the need for updates. The main game is just the beginning; players will be discovering secrets for years.
…
I encourage people to find a small group of friends to play along with, and refrain from looking secrets up on the internet.
~ Billy Basso
.
.
.
.
.
.
Ok, genoeg voorzichtigheid geïntroduceerd … als je nu nog leest, neem ik aan dat je het spel hebt gespeeld … of niet zelf wilt spelen.
Om te beginnen zijn het dus geen levels, maar is het een grote wereld. Wanneer je start is het nog vrij simpel en rechtlijnig, maar maar al kan je meerdere kanten op. En niet lang daarna ontdek je geheimpjes. Je vindt een schatkistje en nog eentje, je unlocked steeds meer tools waar je weer verder mee kan ronddwalen. Een van de belangrijkste is de kaart, die is super gedetailleerd en tegelijkertijd heel erg abstract – je kan dus niet alles precies zien, maar wel heel gedetailleerd de structuur van de wereld.
En na een tijdje krijg je een tool om bijvoorbeeld bubbels te blazen, waarmee je hoger kan springen (door op de bubbel te springen), of een stempel waarmee je de kaart iets kan “decoreren” om voor jezelf hints aan te geven.
En zo kan ik nog wel verder gaan. Alles wat je doet heeft gevolgen of enige interactie. Alles voelt alsof het er met enig nut is neergezet en niet “zomaar ter decoratie”.
Hieronder toch echt wat spoilers … vooral over late-game dingen. Als je het echt-echt wilt lezen, prima … maar het is zo geweldig om dit zelf te ontdekken.
En toen ik na iets van 11u spelen het “einde” had bereikt, voelde ik toch zelfs een beetje teleurstelling – dat het afgelopen was. Maar (uiteraard) dat was het niet, want direct na de credits kon ik verder hobbelen. Ik ontdekte een gigantische koekoeksklok, die elk uur (van je speeltijd!) een koekoeks-roep laat horen door de wereld. Had dat geluid al constant gehoord, klonk heel intrigerend, maar kon het niet plaatsen … maar nu heb ik een stopwatch unlocked, dus ik zie in m’n pauze-scherm m’n speeltijd … en zie dus precies wanneer de koekoek weer gaat roepen.
En toen dacht ik dat ik alle tools had unlocked … kreeg ik een afstandsbediening, waarmee ik muurtjes aan/uit kon zetten … en toen ik dat gewoon random begon te doen ergens, blies ik ineens een hele wand op. Geweldig!
Ik zit serieus elke keer bijna te stuiteren op m’n stoel, roep elke avond wel 1-2 keer uit hoe geweldig ik dit spel vind. De ontdekkingen, de vernieuwingen, de stijl … alles is gewoon bijna tot tranen toe ontroerend.
Dus dat was Animal Well … hoop nog veel te blijven ontdekken. Merk wel dat het steeds lastiger wordt te bedenken wat ik nog kan doen. Ik speur de kaart af, dwaal rond in de wereld en probeer hier/daar wat dingen uit. Heb nog een paar grotere dingen die ik nog moet uitvinden:
Hieronder een lijstje vol met spoilers van dingen die ik nog wil doen in Animal Well:
Ok, ik ga dit echt-echt even spoiler-beschermend noteren.
- Hoe versla ik de kolibries? Ze prikken de bubbels kapot en ik heb die bubbels nodig om op een platformpje te komen.
- Hoe kom ik over de spikes, want er zitten op een paar plekken schatkistjes
- Hoe open ik de kooien, want de poezen zitten erin … maar ook ergens (bij de grote Lynx) een schatkistje
- Ergens moet ik nog een circular-ding weer vinden, want heb een nieuw “altaar” gevonden. De vorige kreeg ik … uhm … na het verslaan van … uhm … vergeten.
- En dan nog die muren met die dobbelstenen erop … echt, hoe gaan we die ooit laten openen.
- En dan zijn er nog iets van 10-15 eieren die ik moet vinden, voordat de laatste deur bij de pauw open gaat…
Hoop echt dat niemand die het spel nog niet gespeeld heeft dit gelezen heeft … want dan heb je nu spijt. Maar ja, ik heb je gewaarschuwd.