Categorie├źn
Devlog

Eerste devlog

De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met het maken van m’n eerste (video) devlog. Had hier op Rakso al een verslag getypt, maar ik genoot heel veel van de verschillende devlogs op Youtube.

En ik wilde daar aan bijdragen. Dus ik besloot er een zelf te maken van m’n GMTK game jam ervaring.

Lastige was alleen dat ik geen beeldmateriaal had opgenomen tijdens de game jam – dus ik moest het gaan faken.

Eerst schreef ik een script, alles wat ik wilde vertellen. Toen moest het opgenomen worden en gemonteerd.

Na wat zoeken (en uitproberen van een aantal programma’s) kwam ik uit bij Hitfilm Express, een gratis pakket waarmee je films kan monteren.

Was eventjes zoeken en wat tutorials volgen, maar al snel kon ik aan de slag. Maar had daar wel nog goede audio voor nodig.

Ik ging op onderzoek naar een (betaalbare) microfoon welke ik kon gebruiken en kwam uit bij de Blue Yeti Nano:

Dus het was even wachten totdat deze binnenkwam. Ik besloot om alvast even een proefopname te maken, zodat ik beetje kon rommelen met Audacity (om m’n stemopname te bewerken) en dan kon ik alvast beginnen met monteren. Deze opname klonk echt belabberd, maar gaf me wel wat timing om mee te werken bij het monteren.

Maar gelukkig kwam al snel de bestelde microfoon en kon ik echt gaan opnemen. Dit was wel weer een heel nieuw gebied om te leren. Ik heb het op meerdere manieren geprobeerd, totdat ik de manier vond welke ik het fijnste vond werken.

Eerst las ik los alle zinnetjes / alinea’s op welke ik had uitgeschreven, allemaal in aparte geluidsbestandjes en die ik apart bewerkte. Maar daardoor klonk elke zin anders, omdat die anders qua volume was bewerkt.

Daarna nam ik langere zinnen op, dit zorgde er wel voor dat het geluidsniveau gelijk was, maar de stukjes waren ook echt dat, stukjes – weinig spontaniteit, maar echt opgelezen stukjes tekst.

Inmiddels was ik al een paar dagen verder met op-en-af ermee bezig te zijn. Begon er beetje genoeg van te krijgen, maar wilde het ook wel graag afmaken.

Dus ik gooide het over een andere boeg. Ik veranderde m’n lange uitgeschreven tekst naar bullet-points en vertelde alles in 1 keer. Met veel ge-uhm en zoeken naar de juiste woorden, maar uiteindelijk had ik toch een spontaan verhaal.

Toen heb ik dat woord-voor-woord (maar uiteraard zonder de uhm’s) uitgetypt en toen nogmaals in 1 keer opgenomen.

Nu had ik dus een spontaan klinkend natuurlijk verhaal, zonder uhm’s maar wel met spontaniteit en enthousiasme erin.

Deze audio-track gebruikte ik vervolgens als leidraad om m’n video te monteren. Per onderdeel zocht ik wat video-materiaal erbij. Ik had gelukkig nog wat fragmentjes opgenomen tijdens het developen (welke ik in m’n vorige posts er al had bijgezet) en voor de rest deed ik alsof.

Ik opende Aseprite en deed alsof ik m’n tekeningen maakte. Ik opende de websites welke ik had bezocht en deed alsof ik op zoek was naar geluiden of art assets. Ik opende Audacity en deed alsof ik de geluiden bewerkte.

Dit wekt (hopelijk) beetje de indruk dat het live beelden zijn van tijdens de game jam. En voor de rest toonde ik fragmenten van de verschillende stadia van het spel. Van toen ik net begonnen was, toen ik halverwege was, toen ik de grafics had toegevoegd en van toen het klaar was.

Al-met-al is het best een aardige devlog geworden. Zeker voor een eerste keer, al zeg ik het zelf.

Volgende plan: aanpassingen doen aan Forced Directions en dit dan direct opnemen en dan snel een devlog ervan maken.

En eind komende week begint een nieuwe game jam, deze keer van Miziziziz. Dus dan kunnen we het nogmaals goed oefenen ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *