Categorieën
Game development

Jam update #9

[09:35]
Laatste dag. Deadline-day.

Vanavond om middernacht moet het spel klaar zijn. Er moeten nog 3 levels gebouwd worden en het is ook nog eens vaderdag, dus ik kan niet de hele dag hieraan werken.

Kan gewoon niet loslaten dat dit ‘maar’ een game jam is, ik wil gewoon iets moois opleveren. Iets waar we allemaal trots op kunnen zijn.

[16:49]
Vanmiddag toch wat dingetjes kunnen doen. Beetje de splash-animatie zitten tweaken en uiteindelijk het eerste echte level gemaakt. Eerst in de woonkamer wat level-ideeēn zitten schetsen op papier en daarna het eerste level echt gaan maken.

Maar ik verslikte me een beetje – mede door m’n eigen enthousiasme – en maakte het eerste level heel erg groot. De speler moest heel veel rondlopen en het was eigenlijk heel lastig om je weg te vinden.

Maar een teamgenoot vond de schaal juist wel fijn werken en ik heb uiteindelijkd is maar met de breedte van de weg zitten spelen om het allemaal maar beetje werkend te houden.

Lastige was alleen dat ik de enige was die echt nog aan het werk was aan de game. De muziek-gast heeft vanochtend z’n muziek toegevoegd en daarna heb ik weinig van hem meer gehoord. De schrijver was klaar met z’n werk en had ‘s avonds andere plannen. En de beide tekenaars (artists) reageerden alleen heel reactief op zaken wanneer ik het nodig had.

Dit was iets anders dan ik het me had voorgesteld. Voelde me beetje op een eilandje zitten. Prima als je solo een spel maakt, maar nu hadden we een groep van 6 mensen – maar ik zit als enige nog keihard te werken.

Nu eerst even avondeten en dan straks nog eventjes paar uur door.

[19:57]
Het eerste level is “af”. Heb alle layout gefixed, vijanden posities staan vast, de items liggen op hun plek.

Nu verder naar het volgende level. Heb ook de credits-pagina al afgemaakt. Leuke daaraan – al zeg ik het zelf – is dat de namen in willekeurige volgorde gesorteerd staan. Leek me wel zo eerlijk. Heb nog even overwogen om m’n collega-developer niet toe te voegen of altijd als laatste te plaatsen. Maar uiteindelijk maar de eer aan mezelf gehouden.

[21:50]
En het tweede level is qua layout “klaar”. Heb ook de (awesome) animatie in het hoofdmenu afgerond. Was weer eventjes leuk spelen met verschillende sprite-animaties combineren enzo. Maar het werkt nu – super gaaf.

Heb nog maar 2 uur voordat alles klaar moet zijn en nog steeds is niemand anders online. Alleen de designer is er, maar die zit lekker te gamen en reageert soms als ik iets vraag.

[23:07]
Nog minder dan een uur. Ben er bijna, maar nog niet helemaal happy met de levels. En moet nog een scherm toevoegen die getoond wordt als je het spel wint.

[23:53]
En heb het spel gesubmit. Heb uiteindelijk weinig / geen aankleding meer in de levels kunnen doen. Beetje jammer, want nu zijn de levels helemaal leeg en verlaten. Er waren zoveel achtergrond sprites gemaakt door de pixel artist, maar had ik geen tijd meer voor om toe te voegen. En niemand kwam helpen.

Beetje jammer.

Nu ook geen zin meer om er dingen aan te gaan doen. Tijd om te gaan slapen. Ben bekaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *