Categorieƫn
Game development

Jam update #4

Gaaaaaaaaaaaaaaap!

Ik vanochtend na 4 uur slaap

Gisteravond beetje tot te laat doorgegaan. Ik had ‘s middags (tussen allerlei meetings door) al aan het inventory-systeem gewerkt.

De player kon nu items oppakken en er werd een inventory getoond wat hij dus in z’n broekzakken had zitten.

Onze rat kan items oppakken šŸŽ‰

Toen ‘s avonds wilde ik aan de slag met het quest-syteem. Doel was dat de player naar een npc (non-player character) kon lopen, met hem/haar kon praten, dan een quest kreeg (een opdracht om een item te zoeken/halen) en die dan terug kon brengen.

Lastige vond ik dat m’n collega-developer had aangegeven dat hij wel eventjes dat dialoog-systeem zou bouwen. Maar ik had het gevoel dat ik een goed idee had hoe dit te moeten bouwen … en hij deed constant maar 1-2 uurtjes werk en haakte daarna weer af onder het mom van allerlei smoesjes. Dus ik besloot om (wederom) de stoute schoenen aan te trekken en gewoon het dialoog-systeem te bouwen.

Enige probleem was dat het inmiddels al 23:00 was en ik nog moest beginnen.

Maar ik zag het helemaal voor me. Had de JSON-file al helemaal opgezet hoe ik het voor me zag, dus hoefde nu ‘alleen nog maar’ de code te typen.

En dat ging wonderwel zo eenvoudig als het klonk. Juist omdat ik de hele JSON-structuur al klaar had, kon ik vrijwel in een constante stroom alle benodigde code schrijven en had uiteindelijk om 02:30 (‘s nachts ja) een super gaaf dialoog-systeem.

Waarbij de player dus bepaalde quests kon doen, daarbij werd bijgehouden of hij die quest al geaccepteerd had en bepaalde reacties werden zelfs pas actief wanneer de speler de benodigde item in z’n inventory had.

Voelde echt super gaaf – ondanks het late tijdstip. En ik had heel veel geleerd en was nu vol zelfvertrouwen hoe ik bepaalde dingen in Godot moest gaan doen.

De demo van m’n dialog-systeem, welke ik vol trots aan m’n teamgenoten stuurde

Enige nadeel (en klein beetje voordeel) was dat m’n collega-developer (die dus vrijwel niks had gedaan de afgelopen 2 dagen) me vanochtend een berichtje stuurde: “Wow, de development gaat wel heel hard. Weet even niet wat ik moet doen nu”

Dus heb hem keurig een lijstje gestuurd met alles wat er gedaan moet worden; dingen als animaties, menu, navigatie etc. En zeker de levels, want zonder levels hebben we niks.

En nu gaat hij zich dus richten op het level-design. En kan ik me dus op de randzaken gaan richten als animaties, overall game-flow etc.

Er is nog genoeg te doen voordat het aanstaande zondag klaar moet zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *