Categorieën
Game development

Jam post-mortem

Allereerst het belangrijkste, welke game hebben we nou gemaakt:

Ratvolution

We zijn inmiddels 2 dagen verder, dus mooi om even terug te kijken op de game jam. Doe het maar ff puntsgewijs, gewoon ff een lijstje:

  • heb super veel geleerd. Voor de jam had ik nog maar weinig met Godot gedaan en nu heb ik dus animaties gemaakt, animaties aangestuurd vanuit code, dialoog-systeem geschreven die ingeladen JSON-bestanden parsed en gebruikt, een hele game geschreven die goed functioneert, tilemap gebruikt en nog heel veel meer. Had dit alles niet geleerd (of tenminste niet zo snel) als ik de jam niet had gejoined
  • ook heb ik veel geleerd over het samenwerken met andere mensen – vind ik toch wel heel erg lastig. Vooral dan het loslaten en niet overal de controle over hebben.
  • maar ook het middelen van een game-idee is iets wat ik moet leren en/of anders moet doen, vond het lastig om m’n eigen ideeën los te laten en te gaan waar de meerderheid voor wilde gaan – ben zelf meer van abstracte games en dit werd er eentje met duidelijke graphics en een verhaallijn enzo
  • wat ik sowieso geleerd heb is dat ik veel (!!!) kieskeurig ga zijn met wie ik wil gaan samenwerken. Heeft me heel veel energie gekost om te kunnen verkroppen dat die collega-developer eigenlijk weinig heeft bijgedragen en wel lange tijd de schijn heeft opgehouden. Kan me er nog over opvreten als ik de chats teruglees met alle grote uitspraken waar dan later weer op teruggekomen werd. Constant.
  • denk ook dat ik heb geleerd om heel snel het prototype van een spel te moeten maken en dan daarna verder te gaan verbeteren. Wist al wel dat dat zo zou moeten werken, maar we hebben bijna de hele eerste week alleen maar onderdelen (graphics, animaties etc) lopen maken en pas op de laatste dag (!) ben ik levels gaan maken. Heb zelfs voordat ik het submitten niet eens de game helemaal gespeeld. Kwam er later dus ook achter dat heel veel dialogen niet eens goed pasten of nog bijzondere tekens bevatten 🙁
  • ben heel blij dat ik heb meegedaan. Was een mooie ervaring, veel geleerd en ga het zeker nog wel eens doen. Maar denk dat ik het dan solo ga doen … en ook minder van m’n vrije tijd erin ga stoppen. Heb er nu wel iets van 40+ uur ingestoken. Ben dan ook heel dankbaar dat Lies me de kans gegeven heeft de afgelopen week.
  • en nog een laatste leuke dingetjes. Tobias is super trots dat zijn papa een game gemaakt heeft, zelfs eentje die op internet staat! Hij heeft het vol trots verteld in de klas en gaat hem morgen delen met z’n vriendjes.

    Dus vind het eigenlijk nu beetje jammer dat ik niet een simpel abstract spel gemaakt heb, maar eentje waarin tekst heel belangrijk is – en ook nog eens in het Engels 😛

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *