Vorig weekend kreeg ik van Youtube een aantal videos aanbevolen over indie game development (deze en deze om precies te zijn) en na het kijken ervan zat ik weer vol enthousiasme en motivatie om zelf weer m’n game-dev ambities te volgen.
Het was net alsof Youtube wist wat ik nodig had 🤔
Oskar
De laatste jaren was ik vooral bezig met Unity, begon vorig jaar met een Unity-cursus, samen met neef Rick wat samen lopen rommelen en daarna was het weer eventjes stil. Begin dit jaar weer de cursus opgepakt … maar had er nu eigenlijk geen zin in. Hikte elke keer tegen Unity aan. Om een of andere reden lag het me niet zo goed, voelde allemaal heel omslachtig om simpele dingen voor elkaar te kunnen krijgen.
Dus ik ging beetje verder op zoek. Las een aantal blogposts over andere game-engines, waaronder een paar geschreven in JavaScript. En uiteindelijk ontdekte ik Godot.
Had daar al wel eens eerder van gehoord, qua naam dan, maar nog nooit naar gekeken (want ik was bezig met Unity).
Maar ik begon met het doorlezen van de tutorials en probeerde de eerste stapjes en het voelde geweldig. Heel simpel, heel straight forward, gewoon precies wat ik zocht. De editor was exact gemaakt voor de games zoals ik ze verwacht te vinden, de opzet van de verschillende onderdelen (nodes) voelden heel logisch.
Ik voelde me direct thuis.
Dit was dinsdag.
Woensdag las ik meer van de documentatie en tutorials, probeerde ik verschillende dingen verder uit en leerde zo stapje voor stapje de basis van Godot.
Ook joinde ik de Discord om daar vragen te kunnen stellen. Of sterker nog, al snel begon ik vragen te beantwoorden. Veel beginnende Godot-gebruikers lezen de tutorials nauwelijks, dus ik kon veel basisvragen al vrij snel beantwoorden en soms zelfs helpen met zoeken en/of stukjes code schrijven.
Godot voelt echt geweldig! Kan niet wachten om m’n eigen games te gaan maken. Ben bijna door alle tutorials heen, dus wordt nu wel tijd 😁