Categorieën
Game development General

CPP

C++, de programmeertaal welke ik al jaaaaren eens machtig wilde worden.

Het begon rond m’n twintigste, ik had het idee voor een MOD voor Quake2 – de MOD zou Obsession gaan heten. Het idee was dat het een aangepaste versie van Free For All zou zijn, waarbij er zou worden bijgehouden wie wie killde en dat je dus meer punten zou krijgen als je je Nemesis zou killen. En dat ook de topscorers meer punten waard was dan andere spelers.

Dus ik begon beetje uit te zoeken hoe je een MOD moest bouwen, maar Quake2 was geschreven in C++ en heb toen een beetje gekeken hoe dat werkte, en het daarna met rust gelaten.

Tijdens m’n studie kregen we dan wel weer les in C++, heb meerdere dingen geprogrammeerd, maar kan me er eigenlijk weinig meer van herinneren. Tijdens m’n studie had ik dan ook nog niet heel veel interesse in programmeren. Vond er niet zoveel aan, zwalkte beetje door m’n studie heen en nam het pad met de minste weerstand. En tja, dan is (leren) programmeren niet de beste route, want tijdens programmeren en zeker het leren ervan, ondervind je super veel weerstand. Dat heb ik inmiddels wel geleerd en juist leren omarmen.

En zo ontwikkelde ik me dus in de loop der jaren in de richting van de scripting languages (ActionScript, PHP, Javascript etc). En voelde ook weinig behoefte om een èchte programmeertaal te leren.

Maar onlangs kwam er (weer) een oproep van een team hobbyisten die bezig zijn aan een onofficieel vervolg op HalfLife 2. Dit vervolg, genaamd Project Boralis, had een half jaartje geleden al eens m’n interesse gewekt, maar toen had ik er weinig mee gedaan.

Nu las ik dat ze op zoek waren naar mensen die mee konden helpen, maar als ik dan de vacature-eisen doorlas, stond er overal bij dat je ervaring moest hebben met C++. Er stonden nog wel andere eisen, maar vond zelf deze het grootste struikelblok.

Dus sinds een paar weken ben ik echt serieuzer bezig met het leren van C++, via een geweldige website. Ik maak hele (heeeeele!) kleine programmaatjes, leer langzaam de taal en de quirks. En heb het heel erg naar m’n zin.

Dus tja, straks / later / hierna komt de keuze … ga ik verder met C++ en dan iets van Unreal Engine leren ofzo? Of ga ik verder met m’n Unity cursus en is C++ een mooie bonus?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *