Categorie├źn
Game development

Spielerij

Vorige week begon ik met een online Unity cursus, op het platform Udemy.

Als eerste kwamen de kleine simpele tutorials. Meestal sla ik die over, ik wil meteen door naar het echte werk. En loop dan tegen allemaal dingen aan die ik niet weet en haak dan af. Dat is ongeveer het patroon van de afgelopen jaren.

Maar ik word ouder… en wijzer. Ik begin in te zien dat ook (lees: juist) de kleine beginstapjes heel erg waardevol en leerzaam zijn. Deze beginselen vormen de basis van de rest van wat je gaat leren.

Dus ik bekeek alle filmpjes (op 1,5x de snelheid, soms zelfs 2x) en deed mee op m’n laptop. En ik leerde. Soms was het heel logisch en soms zelfs dan leerde ik nog kleine dingetjes. Handigheidjes en truukjes die ik niet kende.

En zo begon ik aan m’n eerste echte spelletje. Een textbased choose-your-own-adventure. Ik besloot om het voor Tobias en Renske te schrijven, dat maakte het nog veel leuker en makkelijker.

Eerst dus een setting kiezen, daarna de flow/stapjes uitwerken. Ik tekende op draw.io een flow-diagram en vulde die in een avondje met allemaal stapjes en teksten.

En schreef het daarna in C# en Unity. Ik voegde zelfs nog wat kleine extra dingetjes toe, zoals keuzes die onthouden werden, keuze-afhankelijke teksten (die getoond werden op basis van je gemaakte keuzes) en moest hiervoor nog wat dieper rommelen met C# en regular expressions. Heel leuk. En dat bleek ook wel, want uiteindelijk ging ik weer veels te laat naar bed.

Maar hij was wel af. M’n eerste spelletje. Of eigenlijk m’n tweede, want anderhalf jaar geleden maakte ik er ook al eentje.

Bekijk hier m’n eerste baksel: een lekker ontbijtje.

En hier staan – voor archief-doeleinden – nog even m’n Asteroids-kloon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *